torsdag 6 november 2014

Näring för själen och näring för kroppen



Jag bestämde mig i somras för att sluta äta kött. Jag kunde inte längre helt enkelt. Kött- och mejeribranschen är orsaken till oerhört mycket lidande på jorden som jag ser det. Skogar skövlas för att djur ska hållas - områden som skulle kunnat ge vettig mat genom odling av människoföda istället. Djur lider, deras värde är ringa och de behandlas som skit helt enkelt. Att djur har ett medvetande och känslor tas det ingen eller mindre hänsyn till. Det är helt sjukt. Och på tal om sjukt - djuren blir sjuka av människans hantering och lösningen på det är att ge dem läkemedel som sedan påverkar både människa och miljö. Ja det är ofattbart. Kött ligger kvar i tarmarna på människor och ruttnar eftersom varken våra ränder, vår mage eller tarmsystem är konstruerat för att äta kött. Och prova äta kött utan att krydda det - det fungerar inte eller hur? Så varför fortsätta?

Grönsaker och frukt är kanonföda för en människa. Om de är organiska vill säga. Tack vare min älskade fru Anette som går i fronten för hälsosam mat, så får jag del av hennes fantastiska kunskaper. Vi juicar ganska mycket. Vinsten är en renare kropp, mer energi och ett hälsosammare system där cellerna får det som behövs. Det vimlar av protein i grönsaker - det är en myt att vi måste ha köttproteiner. Sojaprotein är också ett bra tillskott och för den som är sugen på "kött" finns idag massor av bra köttliknande produkter. Det finns "räkor", "kyckling", "biff" osv. 

När kroppen får den näringen den behöver och mår bäst av, så blir man både piggare, gladare och friskare. Så varför skulle man inte vilja ta hans om själens boning - den fysiska kroppen? 

Lev livet fullt ut - njut av god och hälsosam mat!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar